Volkswagen Krizi Nasıl Başladı
ABD'de Nitrojen Oxid standartlarına uymayan dizel araçlar ülkeye 1970'den beri giremiyor.Nitrojen Oxid dizel araba egzoslarından çıkan zehirli bir gaz ve insan akciğerlerine zarar veriyor.Aynı zamanda ciddi bir kirliliğe yol açıp duman'a sebep oluyor.Avrupa'da dizel kullanımı yaygın, özellikle Paris'de bol miktarda var.Bu sebepten dolayı da Paris'de ciddi bir duman var. Ancak her zaman olduğu gibi teknolojinin ilerlemesi ile emisyon kontrolleri artıyor ve egzos gazları daha az sülfür içermeye başlıyor.Kısaca "Clean diesel car" ile otomobil şirketleri araç performansı ve yarattıkları kirlilik arasındaki fırsat maliyeti (trade off) dan kurtulmaya çalışıyorlar. Bu tarz araçlar TDI yani Turbo Direct Injection olarak piyasaya sürülüyor.
Volkswagen 2009'dan beri araçlarına direksiyon ve pedal hareketlerini izleyen bir yazılım yüklüyor. Böylece Nitrojen Oxid emisyonları laboratuarda test edilince araç, emisyon kontrollerini açıyor, diğer durumlarda ise hava kirliliği kontrollerini kapatıyor. International Council on Clean Transportation bu olayı araştırdı, devlet regülatörler ise yıllarca ilgilenmedi ve farketmedi. Laboratuar testlerindeki ve arabaların yol performanslarındaki fark araştırıldı. West Virginia Üniversitesi ile çalışan konsey, San Diego'dan Seattle' a bir VW diesel araba sürdü ve bir Jetta'nın 35 kat, Passat'ın 20 kat kadar kirlilik ürettiğini gördü. 2014 yılında ise Kaliforniya hava kirliliği regülatörleri VW' a problemi düzeltmesini söyledi ve VW'de düzelteceğini söylemişti.Ancak testler ve gerçek dünyadaki emisyon farkları varolmaya devam etti. EPA ise (Environmental Protection Agency) , ABD' de eğer bu problemi gidermezler ise VW'a 2016 'da temiz dizel serilerini onaylamayacağını söyledi. VW'de sonunda patladı ve gizli bir yazılım ile sahtekarlık yaptığını açıkladı.
VW neden hile yaptığını açıklamadı ancak emisyon kontrolleri performansı düşürdüğü gibi müşteri tatminini de azaltabilirdi. VW hem çevreyi az kirleten hem de iyi bir performansa sahip yakıt tasarrufu yapan bir araba üretemiyordu, ya da bu işi karlı yapamıyordu. Bu tarihte bir ilk değildi,1998 yılında Volvo, Renault ve Caterpillar kamyonlara da ceza verildi.
Bu olay sonucunda Avrupa regülatörleri laboratuvar testlerine ek olarak yol üstünde (on the road) testlerine başlayacak.
VW' ın 11 milyon aracında bu yazılımın olduğu söyleniyor. Geçen sene 12 milyar USD kar eden şirkete 18 milyar ceza gelebilir. VW , Toyota kadar karlı çalışamıyor, dolayısıyla ceza ciddi bir problem.Bu sorun 2009 -2015 model Passat,Golf,Audi A3,Jetta ve Beetle'ı kapsıyor.
Problemin açığa çıktığı aynı hafta içinde CEO'nun isitfası ve hisselerin DAX'daki sert düşüşü piyasalarda bomba etkisi yarattı. Bu yaşananların yılların güvenilir otomobil şirketi VW' nin kaderini nasıl şekillendireceğini takip edeceğiz.
Volkswagen 2009'dan beri araçlarına direksiyon ve pedal hareketlerini izleyen bir yazılım yüklüyor. Böylece Nitrojen Oxid emisyonları laboratuarda test edilince araç, emisyon kontrollerini açıyor, diğer durumlarda ise hava kirliliği kontrollerini kapatıyor. International Council on Clean Transportation bu olayı araştırdı, devlet regülatörler ise yıllarca ilgilenmedi ve farketmedi. Laboratuar testlerindeki ve arabaların yol performanslarındaki fark araştırıldı. West Virginia Üniversitesi ile çalışan konsey, San Diego'dan Seattle' a bir VW diesel araba sürdü ve bir Jetta'nın 35 kat, Passat'ın 20 kat kadar kirlilik ürettiğini gördü. 2014 yılında ise Kaliforniya hava kirliliği regülatörleri VW' a problemi düzeltmesini söyledi ve VW'de düzelteceğini söylemişti.Ancak testler ve gerçek dünyadaki emisyon farkları varolmaya devam etti. EPA ise (Environmental Protection Agency) , ABD' de eğer bu problemi gidermezler ise VW'a 2016 'da temiz dizel serilerini onaylamayacağını söyledi. VW'de sonunda patladı ve gizli bir yazılım ile sahtekarlık yaptığını açıkladı.
VW neden hile yaptığını açıklamadı ancak emisyon kontrolleri performansı düşürdüğü gibi müşteri tatminini de azaltabilirdi. VW hem çevreyi az kirleten hem de iyi bir performansa sahip yakıt tasarrufu yapan bir araba üretemiyordu, ya da bu işi karlı yapamıyordu. Bu tarihte bir ilk değildi,1998 yılında Volvo, Renault ve Caterpillar kamyonlara da ceza verildi.
Bu olay sonucunda Avrupa regülatörleri laboratuvar testlerine ek olarak yol üstünde (on the road) testlerine başlayacak.
VW' ın 11 milyon aracında bu yazılımın olduğu söyleniyor. Geçen sene 12 milyar USD kar eden şirkete 18 milyar ceza gelebilir. VW , Toyota kadar karlı çalışamıyor, dolayısıyla ceza ciddi bir problem.Bu sorun 2009 -2015 model Passat,Golf,Audi A3,Jetta ve Beetle'ı kapsıyor.
Problemin açığa çıktığı aynı hafta içinde CEO'nun isitfası ve hisselerin DAX'daki sert düşüşü piyasalarda bomba etkisi yarattı. Bu yaşananların yılların güvenilir otomobil şirketi VW' nin kaderini nasıl şekillendireceğini takip edeceğiz.