Volkswagen Krizi - Doğuş Otomotiv Etkileşimi

Volkswagen’da yaşanan problemin, Doğuş Otomotivin sattığı kaç aracı etkilediği bilinmiyor. Ancak VW krizi açığa çıktığı zaman, piyasanın da gidişatına paralel hissenin fiyatında sert satışlar görüldü. VW’ nin çağıracağı araçlar arasında Euro5 standardına göre üretilmiş araçlar var ve bu geri çağırma Euro6 standardını kapsamıyor. Euro5 standardı araçlar 2009-2014 yılları arasında üretilmiş araçlar ve Doğuş 2014 Eylül’den beri Euro6 standardında araç sattı. Bu dönemde Euro5 standardında satılmış araçların daha çok ticari olduğu söyleniyor ve bu rakam fazla değil. Bununla beraber Türkiye’de vergi yüksekliğinden dolayı 2 litre hacimli motorların sayısı az dolayısıyla Türkiye’de hep düşük motor hacimli VW’ler satıldı. Doğuş tam bir rakam veremiyor. Dünyada sadece İsviçre’deki bir VW bayisi 130,000 gibi bir rakam verebildi.

Araçların bir geri toplama maliyeti olacak. Örneğin bir VW aracı İstanbul’da satıldı ve Erzurum’a gitti, Erzurum’dan geri gelmesi gerekiyor. Bu maliyet VW’ nin değil Doğuş’un olacak ve bir kereye mahsus bir gider olabilir.  Şirketin değerlemesi açısında rahatsız edici bir durum arz etmeyebilir. 28 Ekim gibi Doğuş bir rakam açıklayacak. Alman hükümeti de VW’ye 7 Ekim’e kadar süre verdi. VW’nin ne kadar aracı geri çağıracağı ve ne kadar tazminat ödeyeceği belli olacak.

VW, Türkiye’yi destekliyor ve Türkiye otomobil piyasasında Pazar payını yüksek tutmak istiyor. Ancak VW’nin bu krizden dolayı karı azalırsa Türkiye için sübvansiyonu kesebilir. VW’ye yeni gelen CEO’nun da Türkiye’ye daha yakından baktığı söyleniyor. Belki de Türkiye’ye daha fazla araç gelecek ve VW azalan karını burada artırmaya çalışacağı satışlar ile toparlamaya çalışacak.

Türkiye’de Euro6 satılıyor ve araçların geri çağrılma olasılığı çok düşük görünüyor, ancak şu an şirketin önünde 3 tane risk var:

1.      Geri çağırma maliyeti( 1 kereye mahsus ancak finansal tablolara maliyet olarak yansıyacak)

2.      Karlar üzerindeki baskı

3.      Pazar payında düşüş

Doğuş, Pazar payını korumak için indirime gidebilir ancak bu çok belirgin değil. Sonuç olarak geri çağırma maliyeti araçlara ek maliyet getirecek ve bu maliyet de araçlara yansıtılmak da istenebilir.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiyede Enflasyon'un Sebebi Nedir?

Havayolu Sektörü ve Turizm

ABD Doları ve Romanya Leyi'ne Bir Bakış