Volkswagen Krizi - Doğuş Otomotiv Etkileşimi
Volkswagen’da
yaşanan problemin, Doğuş Otomotivin sattığı kaç aracı etkilediği bilinmiyor.
Ancak VW krizi açığa çıktığı zaman, piyasanın da gidişatına paralel hissenin
fiyatında sert satışlar görüldü. VW’ nin çağıracağı araçlar arasında Euro5
standardına göre üretilmiş araçlar var ve bu geri çağırma Euro6 standardını
kapsamıyor. Euro5 standardı araçlar 2009-2014 yılları arasında üretilmiş
araçlar ve Doğuş 2014 Eylül’den beri Euro6 standardında araç sattı. Bu dönemde
Euro5 standardında satılmış araçların daha çok ticari olduğu söyleniyor ve bu
rakam fazla değil. Bununla beraber Türkiye’de vergi yüksekliğinden dolayı 2 litre
hacimli motorların sayısı az dolayısıyla Türkiye’de hep düşük motor hacimli VW’ler
satıldı. Doğuş tam bir rakam veremiyor. Dünyada sadece İsviçre’deki bir VW
bayisi 130,000 gibi bir rakam verebildi.
Araçların
bir geri toplama maliyeti olacak. Örneğin bir VW aracı İstanbul’da satıldı ve
Erzurum’a gitti, Erzurum’dan geri gelmesi gerekiyor. Bu maliyet VW’ nin değil
Doğuş’un olacak ve bir kereye mahsus bir gider olabilir. Şirketin değerlemesi açısında rahatsız edici
bir durum arz etmeyebilir. 28 Ekim gibi Doğuş bir rakam açıklayacak. Alman
hükümeti de VW’ye 7 Ekim’e kadar süre verdi. VW’nin ne kadar aracı geri
çağıracağı ve ne kadar tazminat ödeyeceği belli olacak.
VW,
Türkiye’yi destekliyor ve Türkiye otomobil piyasasında Pazar payını yüksek
tutmak istiyor. Ancak VW’nin bu krizden dolayı karı azalırsa Türkiye için
sübvansiyonu kesebilir. VW’ye yeni gelen CEO’nun da Türkiye’ye daha yakından
baktığı söyleniyor. Belki de Türkiye’ye daha fazla araç gelecek ve VW azalan
karını burada artırmaya çalışacağı satışlar ile toparlamaya çalışacak.
Türkiye’de
Euro6 satılıyor ve araçların geri çağrılma olasılığı çok düşük görünüyor, ancak
şu an şirketin önünde 3 tane risk var:
1. Geri çağırma maliyeti( 1 kereye
mahsus ancak finansal tablolara maliyet olarak yansıyacak)
2. Karlar üzerindeki baskı
3. Pazar payında düşüş
Doğuş,
Pazar payını korumak için indirime gidebilir ancak bu çok belirgin değil. Sonuç
olarak geri çağırma maliyeti araçlara ek maliyet getirecek ve bu maliyet de
araçlara yansıtılmak da istenebilir.