Türk Hava Yolları ve Maliyetler

Türkiye’deki yolcu taşımacılığının en büyük yükünü çeken Türk Hava Yolları(THY), dünyada 275’den fazla uçuş noktasına yaptığı seferler ile birlikte bence dünyanın bir numaralı hava şirketi olma yönünde ilerliyor. Küresel piyasalarda yaşanan dalgalanmalara rağmen yolcu trafiğinde artan büyüme THY’ nin önümüzdeki dönemdeki gelir artışı için olumlu olarak algılanabilir. İş Yatırım’ın 16 Ağustos tarihli raporuna göre geçtiğimiz yıl yaşanan darbe girişimi nedeniyle düşük baz yılı etkisi ile iç hat yolcu sayısında %26,8 ve dış hat yolcu sayısında ise %22,5 artış gerçekleşti.
THY’ nin filosunda 330 adet uçak var ve şirketin kar edebilmesi için bu uçakların sürekli havada olması gerekiyor. Bu sebepten dolayı THY yeni uçuş rotaları oluşturmaya çalışyor. Diğer taraftan büyük bir maliyet unsuru daha olan havalimanlarında Slot kiralanması sadece THY değil diğer havayolu şirketlerinin de önemli bir sıkıntısı. Slot nedir diye bilmiyorsanız bu linkten okuyabilirsiniz https://www.havaliman.com/slot/ . Slot kiralamanın getirdiği bazı zorunluluklar var. Eğer havayolu şirket geliş ve gidiş zamanlarına uymaz ise (20 dakikadan fazla aşılması durumunda) , havayolu uçağının tonajı boyutunda bir para cezası ödeniyor. Artan Slot kiraları da THY dahil bir çok havayolunu alternatif havalimanlarına yönlendiriyor. Örnek vermek gerekirse, dünyanın en büyük 7. Havalimanı olan Londra Heathrow Havalimanı’nda THY, İskandinav Havayolları’ndan (SAS) devraldığı bir slot için 2015 yılında 22 milyon USD ödedi. Bu az bir para değil. Londra’da 3 tane havalimanı var, Heathrow, Stansted ve Gatwick. Stansted ve Gatwick ‘deki Slot’lar Heathrow’a göre daha ucuz. Bu sebepten dolayı low cost dediğimiz havayolu şirketleri bu havalimanlarından slot almayı tercih ediyorlar. Bu şirketlerin web sitelerine girdiğinizde Stansted’e ya da Gatwick’e uçtuklarını görürsünüz. THY, şu anda Heathrow ve Gatwick’e uçuyor.
THY, güçlü, güvenilir ve bence tercih edilmesi gereken bir şirket. Uçuş fiyatlarının yüksek olması bence anlamlı, çünkü bir yolcu için fayda maliyet açısından baktığımızda, uçak içi ikramlar ve uçağın zamanında kalkış performansı açısından kaliteli bir deneyim sunduğuna inanıyorum.
Uçak içi ikram konusuna gelince, havayolları maliyetlerini azaltmak için bu yola başvurdurlar. Bence küçük bir sandvic ve tek çeşit çay ya da kahve ikram etmek, yolcu sadakatini sağlamak için güzel bir araç olarak kullanılmalı. Ben uçak içierisinde para ya da kredi kartı ile harcama yapılmasını anlamlı bulmuyorum. Ben THY ile seyahat ederken, bana ikram edeceğin yemeğin kaliteli olacağını biliyorum, çünkü THY, DOCO gibi bir efsane catering firması ile çalışıyor. DOCO’ nun hazırladığı ikramlar bence gayet kaliteli.
Havayolları maliyetleri düşürmek için farklı alternatifleri de düşünüyorlar, tuvaleti kaldırmak gibi. Bu habere göz atmanızı tavsiye ederim: http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/ryanair-unveils-its-latest-plan-to-save-money-remove-toilets-from-the-plane-2369232.html . Tuvaletler paralı bile olabilir, her şey mümkün.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiyede Enflasyon'un Sebebi Nedir?

Havayolu Sektörü ve Turizm

ABD Doları ve Romanya Leyi'ne Bir Bakış