Havayolu Sektörü ve Turizm

Havacılık sektörünün etkilendiği birçok değişken var. Gerek politik gerekse ekonomik gelişmeler havayolu şirketlerinin karlılığını belirliyor. Geçtiğimiz sene yaşanan darbe girişimi Türkiye’ye olan turist talebini azalttığında şirketler belirgin bir kar artışı yaşayamadı. Bu olayın öncesinde Rusya ile yaşanan uçak krizi, özellikle rus turistin Türkiye’ye olan ilgisini azalttı. Hükümetin uyguladığı başarılı strateji sonrasında bu sorunların yok edilmesi özellikle havacılık sektörünün ve turizminin önünü açmış durumda. Havacılık sektörü ile Turizm sektörünin birbiri ile doğru orantısı bulunuyor. Diğer taraftan petrol fiyatlarının seyri de havayolu ulaşımını etkileyen faktörler arasında. Jet yakıt fiyatının artması , maliyetleri artırmakla beraber, havayolu şirketlerinin kendilerini koruma stratejilerine yönelmesine neden oluyor. Bu korumayı da finansal piyasalardaki enstrümalar ile gerçekleştiriyorlar. Vadeli İşlemler Piyasası dediğimiz piyasalarda vadeli petrol sözleşmeleri yaparak gelecekteki petrol fiyatını sabitliyorlar.

Türkiye’deki en güçlü havayolu şirketi Türk Hava Yolları(THY), diğeri ise Pegasus.  THY’nin faliyet göstediği segment ile Pegasus’un ki farklı. Birisi üst segment iken diğer low cost kategoride olan bir havayolu şirketi. Basit bir örnek vermek gerekirse, THY’nin rakibi Avrupa’da Lufthansa iken, Pegasus’un rakibi ise Easyjet. Her iki şirket de kendi segmentlerinde Türkiye’de bence lider konumda. Havalimanlarına baktığımızda ise kapasitenin yetersiz oluşu sonrasında yeni havalimanın yapılacak olması Türkiye için büyük bir avantaj. Özellikle Avrupadaki havayolu şirketlerini endişe altında bırakacak olan bu projenin bitmesi için herkes gibi ben de sabırsızlanıyorum. Her ne kadar bu havalimanının yapılmaması için bazı kesimler çok çaba sarfetse de, bu projenin bitmesi ile beraber Türkiye’nin ne kadar büyük bir atılım yapacağı gayet açık.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiyede Enflasyon'un Sebebi Nedir?

ABD Doları ve Romanya Leyi'ne Bir Bakış