Aşı Pasaportlarına Şimdilik Bir Alernatif Yok

Dünyanın en yoğun havalimanı olan Dubai Havalimanı yöneticisi Paul Griffiths, uluslararası yolcular için aşı pasaportlarının uluslararası seyahatin kitle halinde yeniden başlaması için tek yol olduğunu ve başka bir alternatif olmadığını düşünüyor. Bu dijital sistemi eleştirenler aşı olmayanlara karşı ayrımcılık yapılacağı görüşünde, ancak Paul Griffiths belgelerin tam destekçisi ve vazgeçilmez olduğunu düşünüyor. Kendisine göre problem aşı pasaportu ve yaptığı ayrımcılık değil, küresel uygun ve eşit bir aşı proğramı uygulanması. Dünya Sağlık Örgütü ve Dünya Seyahat ve Turizm Konseyi de aşı pasaportlarına iki bölümlü toplum yaratacağı korkusu nedeniyle karşı çıkıyor. Dünya Sağlık Örgütü'nden Dr. Mike Ryan etik ve eşitlik konularının aşı pasaportlarını ilgilendirdiği konusunda endişelerini yineledi ve aşı pasaportlarının aşının eşit bir şekilde dağıtıldığı bir dünyada dikkate alınması gerektiğini ifade etti. 
Havacılık endüstrisi umutsuzca hükümetlerin kısıtlamaları ve yolcu güveninin çok ciddi bir düşüş yaşaması sonrasında toparlanmaya çalışıyor. Hava Ulaşım Eylem Grubu'na göre, havacılık sektörü pandemiden önce global ekonomiye yılda 3,5 trilyon dolar katkı sağlıyordu, ancak dünyanın diğer endüstrileri gibi Dubai Uluslararası Havalimanı da uçuşların durdurulması ile çöküşün eşiğine geldi. Dubai Havalimanı Londra'daki Heathrow Havalimanı'nı 2014 yılında geçerek 2020 yılında 7 yıl üst üste dünyanın en yoğun havalimanı oldu. 2019 yılında 86,3 milyon yolcu ile rekor kırdı fakat pandemi sebebiyle  uçuşların azalması sonrası yolcu sayısı %70 azalarak geçtiğimiz sene 25,8 milyon yolcu olarak gerçekleşti. Paul Griffiths bu rakamın artacağını ve riskden kaçınmak yerine, risk yönetimine geçmenin daha uygun olacağını ifade etti. Dünyanın hareketsiz kalarak ekonomik ve sosyal anlamda çok uzun süre dayanamayacağını ve ülkelerin de bu konuda muhafazakar davranmalarının normal olduğunu, hiçbir siyasetçinin bulunduğu bölgede enfeksiyonun artmasını istemediğini söyledi. Geçtiğimiz sene Birleşik Arap Emirlikleri Ekonomisi küresel yavaşlamadan dolayı %6,1 daraldı ve doğu ve batıyı birleştiren Ortadoğu Merkezi olan  Dubai'deki hasarın iyileşebilmesi için havayolu seyahati önemli. Şehir, Birleşik Arap Emirlikleri'nde muazzam bir küresel ticaret ve turizm merkezi olarak geliştirildi. Gayri Safi Yurtiçi Hasıla'nın %35'i seyahat ve turizmin yeniden devreye girmesine bağlı, bu yüzden pandeminin büyük dramatik etkileri var. Krizden kurtlulabilmek için Dubai Havalimanı, bütün terminalleri ve salonları kapatarak maliyetleri azalttı ve Dubai Hükümeti'nden bir destek almaktan kaçınarak gelirin yaklaşık %20'si ile tüm maliyetlerini karşılayacak duruma geldi. 8.500 olan çalışan sayısı 2.500'e indirildi. İnsanlar için acı verici oldu ama iyileşme konusunda iyi bir pozisyona gelindi. 
Avrupa Birliği, G-20 ülkeleri ve Uluslararası Hava Taşımacılığı Derneği Covid seyahat geçişleri için farklı sistemler geliştirmeye çalışıyor. Farklı sistemler olsa bile Dubai Havalimanı, Londra'daki Heathrow Havalimanı'nda görülen insan kuyruklarından kaçınacak. Sistem ne olursa olsun yolcuları uzun büyük kuyruklara sokmayacak şekilde süreçler adapte edilecek. Seyahat eden yolcuların temizliklerine, sosyal mesafelerine ve maske takmalarına dikkat edilecek. Teknoloji de ayrıca bakterilerin yayılmasına temassız check-in  ve göçmenlik düzenlemeleri ile yardımcı olacak. Kurallara gelince yolcuların aşırı bir şekilde uymaları konusunda emin olunacak, 6.000 adet CCTV kamera ile yolcu akışı takip edilecek ve açıkçası her şeyin güvenli ve emniyetli bir şekilde hareket etmesi sağlanacak. Eğer uluslararası hava seyahati yeniden hareketlenmeye başlarsa, ülkelerin, havayollarının ve havalimanlarının kararına göre ülkelere giriş gereklilikleri belirlenecek ve her şey yolunda giderse, herkes bir araya gelirse aşı pasaportları dökümanlar olmadan dünyayı gezmek için çok iyi bir araç olacak.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiyede Enflasyon'un Sebebi Nedir?

Havayolu Sektörü ve Turizm

Türk Hava Yolları ve Maliyetler